فیروز سیر کریسمس در ایران - فیروز سیر

همانطور که می‌دانید کریسمس جشنی است که هر ساله به منظور میلاد حضرت مسیح برگزار شده و افراد در آن به جشن و شادی می‌پردازند. شاید تصور کنید که جشن کریسمس تنها در کشورهای اروپایی برگزار شده و کشورهای مسلمان بی تفاوت از کنار آن می‌گذرند.

باید بگوییم که علیرغم تصور بسیاری از افراد کشورهای مسلمانی چون دبی، ترکیه و حتی ایران نیز هر ساله کریسمس را جشن می‌گیرند. دلیل چنین امری به تبلیغات سوشال مدیا و تاثیر آن بر روی زندگی افراد در سراسر جهان مربوط می‌شود. به عبارتی پرداختن به مراسم‌ها و جشن‌های گوناگون در فضای مجازی به فراگیری و همگانی شدن آن کمک می‌کند؛ درست مثل اتفاقی که در رابطه با بلک فرایدی یا کریسمس شاهدش هستیم.

جدا از این مورد باید در نظر داشته باشید که ایران تنها از افراد مسلمان تشکیل نشده و مردم زیادی از آن را مسیحیان تشکیل می‌دهد. از این رو در برخی از شهرهای ایران شاهد برگزاری کریسمس هستیم. به گونه‌ای که برخی از فروشگاه‌ها دکور خود را متناسب با حال و هوای کریسمسی تغییر داده و تزئینات مختلفی را به فروش می‌رسانند. همچنین ایام کریسمس یک دوران طلایی برای خرید لوازمی است که تخفیف‌های خوبی شاملشان شده است. گذشته از اینها سوالی که مطرح می‌شود این است که در کدام شهرهای ایران کریسمس جشن گرفته می‌شود؟

کریسمس در تهران

اگر در تهران به دنبال نشانه‌ای از کریسمس هستید، تنها کافی است که سری به محله‌های ارمنی نشین بزنید. از اواخر پاییز  حس و حال کریسمس در خیابان‌های میرزای شیرازی، سنایی و نجات اللهی جریان می‌یابد. اگر در ایام نزدیک به کریسمس گذرتان به این خیابان‌ها افتاده باشد، به خوبی از تزئینات و درخت‌های کاجی که در مغازه‌های آنها به فروش می‌رسند خبر دارید. در نتیجه اگر به فکر خرید درخت کاج و تزئینات ریز و درشت جذاب و خیره‌کننده آن هستید، تنها کافی است که مستقیما به این خیابان‌ها بروید.

لازم به ذکر است که باشگاه آرارات جشن‌های گوناگونی را برای کریسمس برپا می‌کند. همچنین بد نیست بدانید که در شب کریسمس افراد مسیحی پس از صرف شام به حیاط کلیسا رفته و با آشنایان خود معاشرت می‌کنند تا زمانی که ساعت به نیمه‌های شب برسد و صدای ناقوس کلیسا بلند شود. پس از به صدا درآمدن ناقوس همگی سکوت کرده و لحظاتی را به دعا و مناجات می‌پردازند.

کریسمس در اصفهان

محله جلفای واقع در اصفهان محله‌ای است که هر ساله به استقبال کریسمس رفته و مردم جشن و سرور در آن به پا می‌کنند. ریسه‌های سوزنی با نور و درخشندگی خود جلوه خاص و چشمگیری به محله جلفا داده و با وجود درخت‌های کاج تزئین شده و بابانوئل‌های قرمزپوش بساط بزم و خوشحالی مردم و دلخوشی‌های کوچک اما زیبایشان شروع می‌شود.

لازم است بگوییم که محله جلفای اصفهان و کلیسای وانک مراسم کریسمس را به زیباترین شکل ممکن برگزار می‌کنند. حتی اگر هم مسیحی نباشید، این برهه از سال زمان مناسبی را جهت آشنایی با فرهنگ و نحوه برگزاری جشن کریسمس برایتان فراهم می‌کند که بهتر است از دستش ندهید. ناگفته نماند که در کنار کلیسای وانک، کلیسای بیت الحم نیز این مراسم را جشن می‌گیرد.

در مجموع اگر به دنبال خاطره‌ای فراموش نشدنی هستید که تا مدتها بعد با یادآوری آن لبخند بر روی لب‌هایتان بنشیند، حتما در این ایام سری به محله جلفا بزنید و با تماشای مراسم، هیاهو و هیجان مردم و گذر از کافه‌های مختلف این محله خاطره‌ای زیبا و به یادماندنی را به خودتان هدیه دهید.

خوراکی‌های کریسمسی در ایران

از جمله خوراکی‌ها و تنقلاتی که در شب کریسمس ایرانی با استقبال خوبی مواجه می‌شوند، می‌توان به دو شیرینی پیروک و گاتا اشاره کرد. این شیرینی‌ها به راحتی در هر مغازه قنادی پیدا شده و می‌توانید آن را میل کنید. پیروک که جزو شیرینی‌های مغزدار محسوب می‌شود، لایه‌های میانی آن را با استفاده از مارمالاد پر کرده و گاتا که در دسته شیرینی‌های خشک جای می‌گیرد، لایه لایه بوده که هر لایه آن را با گردو و کره می پوشانند. سبزی پلو با ماهی یا کوکو سبزی نیز غذایی است که در این شب خورده می‌شود.

در این مطلب سعی کردیم شما را با نقاطی از ایران که در آنها مراسم کریسمس جشن گرفته می‌شود، آشنا کنیم. باید این نکته را در نظر گرفت که جشن کریسمس با توجه به فراگیری بیش از حد خود باعث شده تا بسیاری از افراد مسلمان و غیرمسیحی نیز نسبت به آن علاقه مند شوند و به همین خاطر در خانه و خانواده‌های زیادی که مسیحی نیستند، شاهد برپایی درخت کریسمس و قرار دادن هدایا زیر آن هستیم. هر چند عده‌ای از افراد با این موضوع موافق نبوده و تصور می‌کنند که تنها افراد مسیحی مجازاند به جشن کریسمس بپردازند و مسلمانان باید جشن‌های باستانی خود را پاس بدارند، فقط به این خاطر که چنین جشنی مربوط به دین آنها نیست. حال سوالی که در این میان مطرح می‌شود، این است که جشن گرفتن کریسمس برای مسلمانان چه ایرادی دارد؟ چه اشکالی وجود دارد که جشن کریسمس را بهانه‌ای برای شادی کردن بدانیم؟ به طور کل باید گفت که گرفتن جشن کریسمس خیانت به آیین‌ها و مراسم‌های باستانی خودمان نبوده و باید سعی کنیم از لحظه به لحظه زندگی خود لذت برده و از بهانه‌های کوچک برای شاد بودن استفاده کنیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 329 views بار دسته بندی : ماجراجویی و گردشگری تاريخ : 26 نوامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.