فیروز سیر نگاهی به استادیوم الخلیفه قطر به بهانه مسابقات جام جهانی 2022 - فیروز سیر

این روزها که بحث جام جهانی ۲۰۲۲ داغ است و قطر به عنوان میزبان حاضر شده، تصمیم گرفتیم سری به استادیوم الخلیفه قطر بزنیم. استادیومی که میزبان بازی ایران-انگلیس است. این ورزشگاه بارها میزبان کشورهای آسیایی بوده و حالا در نقش بزرگی ظاهر شده است. در حال حاضر استادیوم الخلیفه یکی از ۸ استادیوم برگزار کننده فوتبال در جام جهانی ۲۰۲۲ است.

قطر با جمعیت ۲ میلیون نفری خود، اولین کشور عربی خواهد بود که میزبان جام جهانی شده است. طبیعتا طی برگزاری مسابقات در این کشور تقاضا برای سفر به قطر افزایش پیدا می‌کند و آمار فروش بلیط هواپیما و رزرو هتل هم در این کشور بیشتر می‌شود. اگر شما هم قصد دارید برای دیدن مسابقات به این کشور سفر کنید بهتر است تدارک سفر را از قبل ببینید چون در روزهای مسابقات ظرفیت پروازها و هتل‌ها پر می‌شود. البته بد نیست بدانید جاذبه‌های گردشگری قطر هم در نوع خود بسیار متنوع هستند و نباید از آن‌ها غافل شوید.

 

استادیوم الخلیفه قطر

 

تاریخچه ساخت استادیوم الخلیفه قطر

استادیوم الخلیفه قطر در سال ۱۹۷۶ ساخته شد. این استادیوم تنها استادیومی است که در جام جهانی قطر از ابتدا ساخته نشده و فقط بازسازی شده است. درواقع ظرفیت اولیه این استادیوم حدودا ۲۰ هزار نفر بوده که با بازسازی‌های صورت گرفته حدودا به ۴۰ هزار نفر رسیده. در این استادیوم، قطر تا دور سوم پلی آف میزبان مسابقات خواهد بود.

بازسازی استادیوم الخلیفه قطر

این استادیوم بارها مورد بازسازی قرار گرفته و هر بار امکانات آن افزایش پیدا کرده است. اولین بار در سال ۲۰۰۶ این بازسازی جهت افزایش ظرفیت استادیوم انجام شد. اما بازسازی اصلی که شامل نوسازی جایگاه‌ها، صندلی‌های اضافی، غشای سقف نوآورانه که پوشش ۷۰ درصدی از استادیوم را دارد و امکانات مهمان نوازی آن، از سال ۲۰۱۴ انجام شده و تا سال ۲۰۱۷ به طول انجامید.

سایبانی که داخل استادیوم به کار رفته علاوه بر اینکه شکل مدرن و قوس‌های دوگانه‌ای را ایجاد کرده، نشانه‌ای از تداوم و در آغوش گرفتن طرفداران از سراسر جهان را به صورت نمادین ایجاد کرده است. همچنین این سایبان تماشاگران را از شرایط محیطی خاص همچون باران و گرما و … محافظت می‌کند. خنک کننده‌های پیشرفته نیز در این مکان تعبیه شده که باعث رفاه حال تماشاگران خواهد شد.

بازی‌های مهمی که در استادیوم خلیفه قطر برگزار شده

استادیوم بین المللی خلیفه در الریان ساخته شده و یکی از بهترین ورزشگاه‌های این کشور است.  این استادیوم برای مدت‌ها امید به پیشرفت ورزشی را در این کشور زنده نگه داشته و حالا با میزبانی خود، به طور کامل در این نقش ظاهر می‌شود. تاریخچه ورزشی استادیوم الخلیفه قطر غنی از بازی‌های مهمی است که کشورهای آسیایی به خود دیده است. در سال ۲۰۱۱ بود که در این ورزشگاه فینال جام ملت‌های آسیا انجام شد. فوتبالی به یادماندنی که در وقت اضافه نتیجه بازی رقم خورد. ژاپن با یک گل استرالیا را شکست داد.

بازی‌های دوستانه نیز در این استادیوم برگزار شده که شامل بازی انگلیس و برزیل می‌باشد.

در این ورزشگاه نه تنها مسابقات فوتبال بلکه مسابقات قهرمانی دو و میدانی جهانی IAAF هم برگزار شده است. همچنین مسابقه عرب کاپ و جام باشگاه‌های جهان نیز در ورزشگاه بین المللی خلیفه برگزار شده است.

 

استادیوم الخلیفه قطر محل برگزاری مسابقات جام جهانی 2022

 

موزه ورزش و المپیک ۱-۲-۳ قطر

این موزه از طریق یک مسیر پیاده روی به استادیوم متصل شده است. علاوه بر تماشای بازی می‌توان از این موزه نیز بازدید کرد.

تاریخ دقیق مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ در استادیوم الخلیفه قطر

در این ورزشگاه طبق تاریخ ارائه داده شده، مسابقات فوتبال جام جهانی برگزار می‌شود. ورزشگاه الخلیفه یک روز درمیان میزبان رقابت‌های زیر است.

در تاریخ ۲۱ نوامبر بازی ایران- انگلیس از گروه B

در تاریخ ۲۳ نوامبر بازی آلمان_ژاپن از گروه E

در تاریخ ۲۵ نوامبر بازی هلند- اکوادور از گروه A

در تاریخ ۲۷ نوامبر بازی کرواسی_ کانادا از گروه F

در تاریخ ۲۹ نوامبر اکوادور- سنگال از گروه A

۱ دسامبر بازی ژاپن- اسپانیا از گروه E

۳ دسامبر بازی تیم اول گروه A با تیم دوم گروه B

آیا ورزشگاه الخلیفه قطر، بزرگترین ورزشگاه این کشور است؟

با اینکه این ورزشگاه ظرفیت بالایی دارد اما به ظرفیت ورزشگاه لوسیل LUSAIL که یکی از هشت ورزشگاه میزبان جام جهانی قطر است، نمیرسد. این استادیوم در ۲۳ کیلومتری شمال دوحه قرار گرفته است.

قدیمی ترین ورزشگاه قطر کدام است؟

در بین استادیوم‌های میزبان، ورزشگاه الخلیفه قطر، قدیمی ترین سال ساخت را دارد و اولین محل برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ خواهد بود.

آیا در ورزشگاه الخلیفه میشود مشروبات الکلی برد؟

با توجه به این که قطر اولین کشور عربی است که میزبان مسابقات شده، هنوز مشخص نیست قوانین جدیدی برای استفاده از مشروبات الکلی گذاشته می‌شود یا خیر اما به طور کلی الکل در قطر غیرقانونی نیست و استفاده در ملا عام و مست بودن جرم محسوب می‌شود. افراد بزرگتر از ۲۱ سال می‌توانند از رستوران‌ها و بارهای مجاز هتل الکل تهیه کنند.

 

نمایی از استادیوم الخلیفه، محل برگزاری مسابقات جام جهانی

 

پوشش لباس در استادیوم الخلیفه قطر چگونه است؟

همان طور که گفته شد، قطر یک کشور اسلامی است و پوشش اصلی این کشور، سنتی و ساده است. پیشنهاد می‌شود پوشش محافظه کارانه داشته باشید با اینکه هیچ لباسی در این رقابت‌ها منع نشده اما بهتر است لباس‌های بلند و متعارف در این استادیوم حاضر شوید.

آدرس استادیوم الخلیفه قطر

ورزشگاه الخلیفه در غرب دوحه واقع شده است. برای رسیدن به این ورزشگاه باید به ۱۰ کیلومتری مرکز دوحه بروید. خیابان الواب به این ورزشگاه می‌رسد. اگر از وسایل نقلیه عمومی همچون مترو استفاده می‌کنید، کافی است در Station Sports City که یکی از خطوط طلایی تازه افتتاح شده است، حضور پیدا کنید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 561 views بار دسته بندی : ماجراجویی و گردشگری تاريخ : 4 می 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.