فیروز سیر کلیسای سنت استفان وین، مهمترین کلیسای اتریش - فیروز سیر

شهر وین به عنوان یکی از مهمترین شهرهای اروپا شناخته می‌شود. این شهر به واسطه جاذبه‌های گردشگری تاریخی فراوان از نظر فرهنگی اهمیت بسیاری دارد. هر ساله گردشگران بسیاری برای تماشای زیبایی‌های وین به اتریش سفر می‌کنند. کلیسای سنت استفان وین یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است. این کلیسا را نماد تاریخ وین و یکی از محبوب‌ترین دیدنی‌های شهر می‌دانند. این سازه نمادین طی ۷۰۰ سال گذشته شاهد رویدادهای تاریخی مهم بسیاری بوده است. بسیاری از مردم و گردشگران برای تماشای کنسرت‌های موسیقی کلاسیک و تماشای مناظر خیره‌کننده شهر و لذت بردن از معماری زیبا و چشمگیر به این کلیسا می‌روند. در ادامه با ما همراه باشید تا به گوشه و کنار کلیسای سنت استفان وین سرک بکشیم و بیشتر با این کلیسای تاریخی آشنا شویم.

شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما تهران وین یا قیمت بلیط هواپیما وین تهران به فیروز سیر مراجعه کنید. همکاران ما با پشتیبانی ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی و راهنمایی شما هستند.

تاریخچه کلیسای سنت استفان وین

کلیسای جامع سنت استفان وین تقریبا هزار سال قدمت دارد و رازهای بسیاری را در خود جای داده است. امروزه دیگر خبری از آن کلیسای قرن دوازدهمی نیست. چیزی که امروزه به عنوان کلیسای سنت استفان شهر وین می‌بینیم بازماندۀ بازسازی‌های قرن سیزدهم است. برج‌ها و بسیاری از عناصری که در معماری این کلیسا می‌بینیم در طول سال‌ها و به تدریج به آن اضافه شده‌اند. معماری کلیسای سنت استفان به سبک گوتیک است و عناصر سبک باروک نیز در آن به چشم می‌خورد. کلیسای سنتت استفان وین از بمباران‌های هوایی جنگ جهانی دوم جان سالم به در برد اما آتش‌سوزی بزرگی که در آوریل سال ۱۹۴۵ در ساختمان‌های مجاور رخ داد به ساختمان کلیسا سرایت کرد و بخش‌هایی از این بنا را از بین برد. شدت این آسیب به اندازه‌ای بود که بخش بزرگی از سقف کلیسا به طور کامل از بین رفته بود و نور خورشید به راحتی به آنچه از شبستان اصلی باقی مانده بود می‌تابید. با وجود شرایط جنگی و محرومیت‌های دوران پس از جنگ، به کمک مردم آسیب‌ها طی چند سال مرمت شدند. بخشی از اسکلت آسیب‌دیده کلیسا را در سکانس‌های ابتدایی فیلم «مرد سوم» می‌توانید ببینید. کلیسای سنت استفان وین در حال حاضر مثل پیرمردی بین ساختمان‌های تازه‌ساز اطراف دیده می‌شود.

بخش‌های مختلف و دیدنی کلیسای سنت استفان وین

اگر تنها برای دیدن فضای داخلی و معماری بنای کلیسای سنت استفان وین می‌روید می‌توانید بدون پرداخت هزینه از شبستان و بخشی از ضلع شمالی بازدید کنید. این بخش شامل چندین محراب کوچک و نیمکت‌های مخصوص دعا می‌شود. حتی می‌توانید یک شمع نذری روشن کنید و از فروشگاه کلیسای سنت استفان دیدن کنید. برای بازدید از بخش‌هایی که در ادامه بررسی می‌کنیم باید بلیط تهیه کنید.

دخمه کلیسای سنت استفان وین

دخمه کلیسای سنت استفان وین

کلیسای جامع سنت استفان وین محراب‌ها، مجسمه‌ها و گنجینه‌های بسیاری را در خود جای داده است. همچنین حدود ۱۱۰۰۰ نفر در دخمه‌های این کلیسا دفن شده‌اند. برای بازدید از دخمه‌های کلیسا باید بلیط تور گردشی همراه با راهنما را تهیه کنید. وقتی صحبت از دخمه کلیساهای قدیمی می‌شود احتمالا صحنه‌هایی از یک فیلم ترسناک را تصور می‌کنید. اما دخمه کلیسای سنت استفان وین فضایی کاملا طبیعی و پرنور دارد. قدمت این دخمه‌های قدیمی به قرن چهاردهم برمی‌گردد. با وجود بیش از ۶۵۰ سال قدمت طی ۵۰ سال گذشته بازسازی‌هایی در این دخمه‌ها انجام شده که ظاهری تمیز و مدرن به آن بخشیده است. اسقف‌ها و بسیاری دیگر از اهالی کلیسای سنت استفان هنوز هم در این دخمه‌ها دفن می‌شوند. در بخشی از دخمه‌ها درست زیر محراب اصلی کلیسا تالار دوک وجود دارد که تابوت‌های رودولف چهارم و خانواده‌اش در آن نگهداری می‌شود. رودولف چهارم به عنوان یک دوک اتریشی یکی از تأثیرگذارترین اشخاص در ساخت کلیسای جامع سنت استفان بود. 

در بخش دیگری از دخمه‌های کلیسای سنت استفان وین کوزه‌هایی وجود دارد که اعضای بدن بسیاری از افراد بلندمرتبه خاندان سلطنتی هابسبورگ در آنها نگهداری می‌شوند. اعضای بدن این افراد بین سه کلیسای جامع وین تقسیم شد. جسد امپراتور به سرداب کلیسای کاپوچین رفت. قلب وی در کلیسای آگوستین نگهداری می‌شود و باقی اندام‌های داخلی وی به کلیسای جامع سنت استفان وین رسید. در این دخمه‌ها حدود ۳۰ اتاق مخصوص تدفین وجود دارد که بین سال‌های ۱۷۴۵ تا ۱۷۸۳ حدود ۱۱۰۰۰ نفر در آنها دفن شدند. البته بعدها به دلیل بوی بدی که به خاطر وجود اجساد در این اتاق‌ها می‌پیچید این محدوده را بستند. اتاق‌هایی از این دخمه‌ها پر استخوان‌های پراکنده و گورهای دسته‌جمعی قربانیان طاعون است. تماشای پشته‌هایی از استخوان‌ که مانند هیزم روی هم انباشته شده‌اند می‌تواند وهم‌برانگیز و کمی هم ترسناک باشد. هرازگاهی جمجمه‌ای از بین این استخوان‌ها سر می‌خورد و روی زمین می‌افتد. برای بلیط بازدید از دخمه‌های کلیسای سنت استفان وین باید ۶ یورو بپردازید.

برج شمالی و ناقوس کلیسای جامع سنت استفان وین

کلیسای سنت استفان وین

یکی از زیبایی‌های کلیسای سنت استفان وین سقف کاشی‌کاری‌‌ شده  و چند رنگ آن است که ارتفاع زیادی دارد. بر روی این سقف برجی وجود دارد که به برج شمالی معروف است. ساخت این برج که بیش از ۶۰ متر ارتفاع دارد در سال ۱۴۵۰ آغاز شد و به دلیل مشکلات مالی ناشی از جنگ با پادشاه عثمانی تقریبا ۱۳۰ سال طول کشید تا تکمیل شود. آسانسور کوچکی گردشگران را به سکوی تماشای این برج می‌رساند. این سکو که چشم‌اندازه فوق‌العاده‌ای از شهر وین دارد زیر گنبد سبزرنگی که محل قرار گیری ناقوس قدیمی است قرار دارد. از روی این سکو می‌توانید در تمام جهات افق شهر وین را ببینید. وقتی به سمت جنوب برمی‌گردید می‌توانید سقف کلیسای جامع سنت استفان را از زاویه‌ای دیگر ببینید. از این فاصله کم کاشی‌کاری‌ها و موزاییک‌های رنگی که جایگزین سقف گوتیک قبلی شده‌اند قابل دیدن هستند. از بالای این برج می‌توانید چرخ‌وفلک معروف ریزنراد، کلیساهای ووتیو و فرانسیسکن، برج DC و ساختمان وین میته را ببینید. از دیگر دیدنی‌های این برج ناقوس پومِرین است که دقیقا بالای سکوی تماشا قرار دارد. ناقوس پومرین یکی از بزرگترین ناقوس‌ها در جهان است و بیش از ۲۱ تن وزن و ۳ متر ارتفاع دارد. قدمت این ناقوس به اوایل دهه ۱۹۵۰ برمی‌گردد. ناقوس قدیمی کلیسای سنت استفان وین در آتش‌سوزی سال ۱۷۱۱ سقوط کرد و شکست اما از بقایای آن برای ساختن ناقوس جدید استفاده کردند. ناقوس قدیمی را در سال ۱۶۸۳ از بقایای توپ‌های جنگی ترک‌ها ساخته بودند. ناقوس پومرین در مناسبت‌های خاص مثل عید پاک یا سالگرد مرگ پاپ به صدا درمی‌آید. در شب سال نو تمام مردم نفس خود را در سینه حبس می‌کنند و منتظرند صدای زنگ ناقوس کلیسای جامع سنت استفان وین به مناسبت سال جدید در رادیو و تلویزیون پخش شود. برای بازدید از برج شمالی و ناقوس کلیسا باید ۶ یورو بپردازید که باید به صورت نقدی از گیشه کوچک کنار در آسانسور خریداری کنید.

برج جنوبی کلیسای سنت استفان شهر وین

برج جنوبی کلیسای سنت استفان شهر وین

برج جنوبی کلیسای سنت استفان شهر وین یکی از بهترین نقاط برای تماشای مناظر و افق فوق‌العاده شهر وین است. این برج بر خلاف برج شمالی آسانسور ندارد و برای رسیدن به بالای آن باید از ۳۴۳ پله بالا بروید تا به ارتفاع ۶۷ متری برسید. بالا رفتن از این پلکان تاریک و باریک شاید سخت به نظر برسد اما ارزش منظره‌ای که در آخر می‌بینید را دارد. در انتهای این پله‌ها یک اتاق وجود دارد که به عنوان پست دیده‌بانی از آن استفاده می‌شد. در صورت بروز آتش در شهر نگهبانان این برج دیگران را خبر می‌کردند. برج دیده‌بانی کلیسای سنت استفان شهر وین در پیروزی‌های سال ۱۵۲۹ و ۱۶۸۳ نقش مهمی داشت. از این اتاق می‌توانید منظره فوق‌العاده‌ای از سرتاسر وین را ببینید. در غرب کلیسای سنتت پیتر، هافبورگ، راتهاوس و کلیسای ووتیو قرار دارند. در جنوب میدان کارلزپلاتز، در شرق کاخ بلوِدِر و در شمال شهر باز پراتر، مقر سازمان ملل و برج دانوب را می‌توانید ببینید. در این برج یک غرفه سوغاتی کوچک وجود دارد که کارت‌پستال و سوغاتی می‌فروشد. بلیط بازدید از این برج ۵٫۵۰ یورو است. این بلیط را به صورت نقدی و در پایین برج باید خریداری کنید.

موزه دام

درست روبروی کلیسای سنت استفان شهر وین یکی از معروف‌ترین موزه‌های وین قرار دارد. موزه دام بخش اعظمی از گنجینه‌های ارزشمند کلیسای سنت استفان وین را در خود جای داده است. شاید فکر کنید در این موزه قفسه‌های گرد و غبار گرفته با مجسمه‌های قدیمی و فرسوده انتظارتان را می‌کشند؛ اما برعکس این موزه پس از سه سال بازسازی به نمایشگاهی روشن و مدرن تبدیل شده است. در این موزه مجموعه هنر مدرن اتو مائور را می‌بینید. اتو مائور یک کشیش اتریشی بود که در ترویج هنر مدرن در دوره پس از جنگ جهانی دوم نقش به‌سزایی داشت. وی مسئولیت اداره گالری هنری نزدیک به کلیسای سنت استفان وین را بر عهده داشت و طی خدمت خود مجموعه نفیسی را جمع‌آوری کرد که امروزه در موزه دام به نمایش گذاشته شده است. این کیشیش هنردوست در انتشار ماهنامه‌ پروفایل که مخصوص هنرهای گرافیکی بود مشارکت داشت. مجموعه گنجینه کلیسا که در این موزه نگهداری می‌شود شامل جام‌ها، دست‌نوشته‌ها، مجسمه‌ها و نقاشی‌های قدیمی و نفیس می‌شود. عصای نقره‌ای اسقف که متعلق به سال ۱۵۱۵، مجسمه‌های چوبی مربوط به قرن چهاردهم و پلاک‌هایی مربوط به قرن دوازدهم نیز در این موزه به نمایش درآمده‌اند. از دیگر اشیای نفیس این موزه می‌توان به پرتره رودولف چهارم متعلق به قرن چهاردهم اشاره کرد. این پرتره قدیمی‌ترین پرتره شناخته شده در جهان است و از این جهت در تاریخ هنر طراحی پرتره اهمیت بسیاری دارد. کتاب پوستی مربوط به قرن نهم و بطری‌های شیشه‌ای طلاکاری‌شده سوری متعلق به سال ۱۳۰۰ از جمله اشیایی هستند که در این موزه نگهداری می‌شوند.

کنسرت در کلیسای سنت استفان وین

کلیسای سنت استفان وین

پیشنهاد می‌کنیم هنگام خرید بلیط بازدید از کلیسای جامع سنت استفان وین چند بلیط هم برای کنسرت ویوالدی تهیه کنید. این کنسرت شب هنگام در فضای باز کلیسا برگزار می‌شود و نوازندگان با قطعه چهارفصل ویوالدی به استقبال مخاطبان می‌روند. این کلیسای تاریخی در ماه دسامبر میزبان کنسرت‌های کریسمسی می‌شود. در این کنسرت‌ها ملودی‌های شگفت‌انگیزی از موتزارت، باخ، شوبرت و هایدن نواخته می‌شوند. ارکستر وینر سیمفونیکر هر ساله در ۶ دسامبر در کلیسای سنت استفان وین اجرا می‌کند. این کنسرت‌های شبانه بهترین فرصت برای فرار از شلوغی خیابان‌ها در شب‌های قبل از کریسمس است. 

حقایقی جالب درباره کلیسای جامع سنت استفان شهر وین

این کلیسا با قدمتی نزدیک به ۱۰۰۰ سال رازهای نهفته بسیاری دارد و در هر گوشه از آن می‌توان به بخشی از تاریخ سرک کشید. در ادامه بعضی از حقایق جالب در مورد کلیسای جامع سنت استفان وین را بررسی می‌کنیم.

یک کلیسای قرن دوازدهمی

اولین سنگ بنای این کلیسا در سال ۱۱۳۷ گذاشته شد. پس از آن قدیمی‌ترین قسمت کلیسای سنت استفان وین درب ورودی اصلی است که قدمت آن به سال ۱۲۶۳ برمی‌گردد. در طول سال‌ها چند برج و قسمت دیگر به ساختمان اصلی اضافه شدند که همگی به سبک گوتیک طراحی شده بودند.

سقف هنری کلیسای سنت استفان شهر وین

بسیاری از بازدیدکنندگان بر سر این مساله که زیباترین بخش کلیسای جامع سنت استفان وین سقف آن است توافق دارند. سقف این کلیسا ۳۸ متر ارتفاع دارد و ۲۳۰۰۰۰ کاشی رنگی و لعابدار در طراحی آن به کار رفته است. در ضلع جنوبی سقف، دقیقا بالای جایگاه گروه کر، موزاییک‌ها به شکل یک عقاب دوسر کنار هم چیده شده‌اند، این عقاب نماد امپراتوری اتریش در زمان حکومت خاندان هابسبورگ بود. در ضلع شمالی سقف کلیسای سنت استفان وین نیز دو عقاب تک سر دیده می‌شوند که نماد شهر وین و جمهوری اتریش هستند. از آنجا که سقف به صورت شیبدار ساخته شده به ندرت برف روی آن می‌نشیند. علاوه‌براین بارش باران باعث شست‌وشوی شیشه‌ها و کاشی‌های پشت‌بام می‌شود و در مقایسه با سقف بسیاری دیگر از اماکن تاریخی بسیار تمیز است. 

عبور از جنگ جهانی دوم

سقف کلیسای سنت استفان وین

در اواخر جنگ جهانی دوم فرمانده‌ای آلمانی به نام سِپ دیتریش به افرادش گفت: «صد گلوله به سمت کلیسای جامع شلیک کنید و آن را تبدیل به تلی از آوار و خاکستر کنید.» خوشبختانه یکی از زیردستانش به نام کاپیتان گرهارد کلینکیشت این دستور را نادیده گرفت و توانست کلیسای سنت استفان وین را نجات دهد.  چند سال بعد در دوازدهم آوریل سال ۱۹۴۵ عده‌ای از غارتگران غیرنظامی خانه‌های مجاور ساختمان کلیسا را به آتش کشیدند. این آتش به ساختمان کلیسا سرایت کرد و خسارت جبران ناپذیری بر جای گذاشت. سقف کلیسای جامع سنت استفان کاملا فرو ریخت و بعضی از گنجینه‌ها مثل مقبره فردریک سوم و منبر سنگی آسیب دیدند. جایگاه کر رولینگر که قدمت آن به سال ۱۴۸۷ می‌رسید کاملا از بین رفت. پس از حادثه عملیات بازسازی به سرعت شروع شد و کلیسای جامع سنت استففان وین در دوازدهم دسامبر ۱۹۴۸ که تا حدی سرپا شده بود به روی مردم باز شد. سقف جدید را در سال ۱۹۵۰ ساختند و تا ۲۳ آوریل ۱۹۵۲ عملیات مرمت به پایان رسید.

یک پیغام پنهان در ورودی کلیسای سنت استفان وین

بر روی سنگی که بیرون درب ورودی کلیسای جامع قرار دارد یک پیام به صورت رمزی حک شده است. این پیام شامل حرف O و عدد ۵ می‌شود. عدد ۵ نشان‌دهنده حرف E در الفبا است و ترکیب آن به حرف O تبدی به OE می‌شود. این دو حرف مخفف کلمه Österreich به معنای اتریش است. این پیام در طول جنگ جهانی دوم نشانه پنهان مقاومت بود که نازی‌ها متوجه این پیام نشدند.

نقش کلیسای سنت استفان وین بر روی سکه‌

کلیسای سنت استفان وین آنقدر در کشور اتریش جایگاه ویژه‌ای دارد که تصویر آن بر روی سکه‌های ۱۰ سنتتی نقش بسته است.

خانه دومین ناقوس بزرگ اروپا

در کلیسای جامع سنت استفان وین ۱۳ ناقوس وجود دارد. معروف‌ترین این ناقوس‌ها ناقوس پومرین است که در برج شمالی قرار دارد. این ناقوس در حال حاضر دومین ناقوس بزرگ و فعال در اروپا است.

مسیح با دندان درد

کلیسای سنت استفان وین

مجسمه‌های بسیاری در کلیسای سنت استفان وین نگهداری می‌شوند. جالب‌ترین مجسمه در این کلیسا مجسمه‌‌ای از مسیح است که با نام مسیح با دندان درد شناخته می‌شود. این نام زمانی بر روی این مجسمه گذاشته شد که سه مرد به سر مجسمه دقت کردند. نحوه بسته شدن پارچه‌ای که جلوی افتادن تاج خاردار را از سر مسیح می‌گرفت به نظرشان شبیه به دستمالی بود که برای دندان درد دور سر می‌بستند. آنها می‌خندیدند و به شوخی می‌گفتند انگار مسیح دندان درد دارد. شب بعد یکی از این سه مرد به دندان‌ درد شدیدی دچار می‌شود و دکتر هم نمی‌تواند برای او کاری انجام دهد. مرد به یاد کاری که در کلیسا کرده بود می‌افتد سریع خودش را به کلیسا می‌رساند و از مسیح طلب بخشش می‌کند. دندان دردش در عرض یک ساعت کاملا خوب می‌شود و این نام هم بر روی مجسمه مسیح می‌ماند.

چهره‌های معروف

در طول تاریخ چهره‌های معروف بسیاری از کلیسای سنت استفان وین بازدید کرده‌اند. جوزف هایدن در جوانی در گروه کر همین کلیسا آواز می‌خواند و در سال ۱۷۶۰ در محراب همین کلیسا با ماریا آناترزیا کلر ازدواج کرد. موتزارت در سال ۱۷۸۲ در همین کلیسا با کنستانتز وبر ازدواج کرد و ۹ سال بعد در سال ۱۷۹۱ همانجا مراسم تدفیتش برگزار شد. آنتونیو ویوالدی در سال ۱۷۴۱ و فرانتس جوزف اول در سال ۱۹۱۶ در این کلیسا به خاک سپرده شدند. 

نکاتی در مورد بلیط کلیسای سنت استفان وین

هنگام خرید بلیط کلیسای جامع سنت استفان وین می‌توانید یک بلیط بدون راهنما تهیه کنید. در این صورت یک راهنمای صوتی خواهید داشت که ضمن بازدید از نقاط مختلف کلیسا داستان‌ها و جزئیات را برای شما بازگو می‌کند. همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم تنها بخش‌های محدودی از کلیسا را می‌توانید به صورت رایگان ببینید و برای بخش‌های دیگر باید به صورت جداگانه بلیط تهیه کنید. در صورتی که بلیط‌های خود را به صورت آنلاین تهیه کنید هزینه کمتری می‌پردازید. 

نکات مهم هنگام بازدید از کلیسای جامع سنت استفان

کلیسای سنت استفان وین

کلیسای سنت استفان وین در تمام طول سال باز است و مراسم دعا و نیایش در آن برگزار می‌شود. بعضی از برنامه‌های مهم را می‌توانید در سایت مجموعه بررسی کنید تا با بلیط بازدید شما تداخل نداشته باشند.

فراموش نکنید که حتما کمی هم خارج از کلیسای جامع سنت استفان قدم بزنید و نمای فوق‌العاده چشمگیر آن را ببینید. ویژگی مهم این نما برج اصلی آن است که بیش از ۱۳۶ متر ارتفاع دارد. سقف فوق‌العاده دیدنی آن نیز به ۲۳۰۰۰۰ تکه کاشی مزین شده است و از بیرون جلوه فوق‌العاده‌ای دارد.

سری هم به پشت کلیسای سنت استفان وین بزنید در آنجا می‌توانید فروشگاه‌های چای هاس اند هاس را ببینید. در شهری که اکثر مردم قهوه می‌نوشند و همچین فروشگاهی کم پیدا می‌شود.

از آنجا که کلیسا مکانی مقدس به حساب می‌آید انتظار می‌رود رفتاری محترمانه داشته باشید. کلاه از سر بردارید، در محوطه کلیسا از خوردن و آشامیدن بپرهیزید و با تلفن صحبت نکنید.

اگر به دنبال جایی برای وقت‌گذرانی در یک روز گرم تابستانی می‌گردید کلیسای سنت استفان وین مقصد مناسبی است. 

میدان کلیسای جامع سنت استفان وین در فصل تابستان تبدیل به مکانی برای وقت‌گذرانی مردم و گردشگران می‌شود. در یکی از کافه‌های این محدود بنشینید و با صرف یک نوشیدنی خنک یا یک ظرف بستنی کمی استراحت کنید. در اوایل فصل تابستان رویدادی شبیه به رویداد استفل کرتاگ در خارج از کلیسای جامع برگزار می‌شود. در فصل زمستان نیز بازار کریسمسی استفانپلاتز در این محدوده برپا می‌شود.

چطور به کلیسای جامع سنت استفان وین برویم؟

کلیسای سنت استفان وین

موقعیت مکانی کلیسای سنت استفان شهر طوری است که احتمالا در دقایق اول ورود به شهر وین از کنار آن عبور خواهید کرد و پیدا کردن آن اصلا کار سختی نیست.

مسیر مترو به سمت کلیسای سنت استفان شهر وین

برای اینکه با مترو به کلیسای سنت استفان وین بروید باید سوار قطارهای خطوط U1 یا U3 شوید و در ایستگاه استفانپلاتز از قطار پیاده شوید. پس از خروج از ایستگاه مترو کافی است نگاهی به اطراف بیندازید به راحتی می‌توانید ساختمان کلیسا را ببینید.

با اتوبوس

برای استفاده از اتوبوس باید سوار اتوبوس‌های خطوط ۱A، ۲A یا ۳A شوید و در ایستگاه استفانپلاتز پیاده شوید. پس از پیاده شدن از اتوبوس در چند قدیمی خود می‌توانید کلیسای سنت استفان وین را ببینید.

کلام پایانی

شهر تاریخی وین در طول تاریخ خواستگاه رویدادهای بسیار مهمی بوده است و به عنوان یکی از مهمترین شهرهای اروپا جاذبه‌های تاریخی بسیاری دارد. کلیسای جامع وین یکی از دیدنی‌ترین و مهمترین جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌رود. این کلیسا به عنوان از نظر تاریخی و فرهنگی اهمیت بسیاری دارد و بخشی از تاریخ غنی اتریش را به نمایش می‌گذارد. در این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه کلیسای سنت استفان وین را به شما معرفی کنیم. امیدواریم این راهنمای کوتاه در بازدید از این کلیسای تاریخی برای شما مفید باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 119 views بار دسته بندی : ماجراجویی و گردشگری تاريخ : 20 ژانویه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.