فیروز سیر خانه هنرمندان ایران - فیروز سیر

خانه هنرمندان ایران طی چند سال اخیر گردشگری در ایران رونق گرفته است و مسافرین خارجی به این کشور زیبا و تاریخی سفر می کنند. حالا با گسترش اینترنت و دسترسی عمومی به اطلاعات، دیگر ایران کشوری گنگ و مبهم نیست. هر کسی با مختصری جستجو می تواند متوجه بشود که تصویر رسانه ای ارائه شده از ایران درست نیست. نکته جالب دیگر این اتفاق تغییر نگرش ما نسبت به ایران است. خارجی ها به چیزهایی توجه می کنند تا چندی پیش برای ما بسیار عادی بود و به سادگی از کنار آن می گذشتیم. شاید در گذشته برای ایرانی ها، مازندران و جزیره کیش بهترین مقاصد گردشی بودند اما حالا نتیجه نظرسنجی ها نشان می دهد که گردشگران خارجی منظره کویری یزد را بیش از هر شهر دیگر ایران دوست دارند.

در مورد تهران نیز وضع به همین شکل است. کاخ گلستان، بازار بزرگ تهران و لانه جاسوسی آمریکا بیشترین گردشگر را به سمت خود جلب کرده اند. شاید هیچ کدام از ساکنین تهران این جاذبه ها را در فهرست دیدنی ترین نقاط تهران نگذارند. یکی از اماکنی که برای این جهانگردان بسیار جذاب بوده خانه هنرمندان ایران است. خانه هنرمندان همچنین بین قشر جوان تهران از محبوبیت بالایی برخوردار است. با فیروز سیر همراه شویم تا سری بزنیم به هنری ترین پارک تهران.

خانه هنرمندان

میعادگاه هنرمندان مستقل

خانه هنرمندان ایران در خیابان ایرانشهر قرار دارد. راحت ترین راه دسترسی به این پارک خیابان طالقانی انتهای خیابان موسوی است. این پارک در نزدیکی متروی طالقانی قرار دارد. همچنین معمولاً پیدا کردن پارکینگ در اطراف پارک آسان است. در شلوغ ترین وضعیت ضلع جنوبی و شمالی پارک بهترین جا برای قرار دادن خودروی شخصی است. سابق بر این خانه هنرمندان ایران منطقه ای نظامی با کاربری پادگان بود که در زمان پهلوی اول ساخته شده بود. در سال ۱۳۷۷ به همت جمعی از هنرمندان تراز اول کشور نظیر غلامحسین امیرخانی، مرتضی ممیز، غلامحسین نامی و دیگران این محوطه به پارکی برای هنر و هنرمندان تبدیل شد. نام خانه هنرمندان از نام مؤسسین آن اعتبار گرفته و حالا اینجا به میعادگاهی برای هنرمندان جوان و مستقل کشور تبدیل شده است.

این مجموعه فرهنگی و هنری در رشته های تئاتر، موسیقی، سینما، نقاشی، طراحی گرافیک، مجسمه سازی، خوشنویسی، شعر و معماری فعالیت می کند. جذاب ترین بخش پارک دیدن جوان های علاقه مند به هنر است که بعد از ظهرها در کافه ها، نگارخانه ها و تالارهای خانه هنرمندان ایران دور هم جمع می شوند.

باغ تندیس

یکی از نکات جذاب پارک هنرمندان تندیس های با ارزشی است که در گوشه کنار این پارک به چشم می خورند. از شاخص ترین آن ها می شود به اثری ساخته استاد پرویز تناولی اشاره کرد که در قسمت جنوب شرقی پارک نصب شده است. این اثر در کنار تندیس فرهاد کوه کن در نزدیکی تئاتر شهر و نیز تندیسی در کنار موزه هنرهای معاصر تهران مجموعه شهری استاد تناولی را کامل می کنند.

اثر شاخص دیگر در پارک هنرمندان دو اسب در ورودی خانه، درست در ابتدای پلکان ورودی هستند. استاد ژازه تباتبایی (آن گونه که خود هنرمند نامش را می نوشت) این دو اثر با ارزش را خلق کرده است. آثار استاد تباتبایی را می شود در موزه هایی مانند موزه لوور پاریس، موزه متروپولیتن نیویورک و خانه هنرمندان ایران دید. متأسفانه در سال های ابتدایی نسبت به این آثار کم لطفی می شد. حتی هیچ تابلویی وجود نداشت که اعتبار این آثار را به مردم توضیح بدهد. در آخرین بازدید فیروز سیر از خانه هنرمندان تابلوهای معرف این دو تندیس گران‌بها کنده شده بودند. آثار به شیوه READY MADE از جفت کردن قطعات مستعمل خودرو ساخته شده اند و با وجود جفت بودن تفاوت های جذابی نسبت به یکدیگر دارند. سر حیوان به اسب دریایی شباهت دارد و بدنش به طور کامل تداعی کننده اسب با دمی از جنس زنجیر است.

اثری درخشان بنام طیران از استاد مرتضی نعمت اللهی از دیگر آثار موجود در محوطه باز مجموعه است. این تندیس به تندیس طیران در شهر اصفهان شباهت دارد. پایه کج این مجسمه احساس شروع پرواز را به بیننده منتقل می کند. گشت و گذار در این پارک و پیدا کردن آثاری که مانندشان در موزه های درجه یک جهان دیده می شوند از جمله جذابیت های خانه هنرمندان ایران به حساب می آید.

باغ تندیس خانه ی هنرمندان

نگارخانه های خانه هنرمندان

هر زمان که به نگارخانه های خانه هنرمندان سر بزنید می توانید از چند نمایشگاه هنری شامل نمایشگاه های عکس، خوشنویسی، نقاشی و یا دیگر هنرهای تجسمی دیدن کنید. معمولاً هر ماه موضوع این گالری ها تغییر می کند. چهار نگارخانه با نام های بهار، تابستان، پاییز و زمستان به همراه نگارخانه های استاد میرمیران، استاد غلامحسین نامی و استاد مرتضی ممیز جدیدترین تحولات هنری ایران را به نمایش می گذراند. برای بازدید از این نگارخانه ها لازم نیست هیچ پولی پرداخت کنید و می توانید به این مجموعه به چشم موزه هنرهای معاصری رایگان نگاه کنید. همین موضوع و اطلاع پیدا کردن از وضعیت هنرمندان معاصر باعث شده است که جهانگردان به سمت این مرکز جذب بشوند.

در یکی از همین نگارخانه ها به گردشگری از کشور آلمان برخوردیم که می گفت «می دانستم هنر برای ایرانی ها اهمیت دارد. اما فکر می کردم همه چیز تنها به شکل سنتی و باستانی است. حالا می بینم که جوانان ایرانی پا به پای آخرین جنبش های هنری جهان پیش می روند. کار آن ها رنگ و بوی شرقی دارد و مثل بیشتر کشورهای خارج از آمریکا و اروپا تنها به تقلید از هنر غرب نمی پردازند. این مجموعه تصور من را نسبت به ایران متحول کرد.»

وقتی در مورد تندیس های پارک از او سؤال کردیم با تعجب گفت «واقعاً؟ نمی دانستم!» عدم معرفی آثار هنری موجود در پارک از بزرگ ترین ضعف های این مجموعه است. این در حالی است که در ورودی پارک درخت های موجود در مجموعه معرفی شده اند!

نگارخانه ی خانه ی هنرمندان

کافی شاپ های خانه هنرمندان

این روزها نقش کافه و هنر به هم پیوند خورده است. کافه ها به طور سنتی تأثیر مهمی در جنبش های هنری قرن بیستم بازی کردند. این نقش بیشتر در کافه های شهر پاریس شکل گرفت. خانه هنرمندان به عنوان محیطی برای هنر مدرن نیز از این قاعده مستثنا نیست و کافه های متعددی را در خود جای داده است. یکی از این کافه ها که در طبقه اول قرار دارد کافه خانه است که طرفداران و مشتری های ثابت زیادی دارد.

کافه ی دیگر مجموعه در طبقه دوم تماشاخانه ایرانشهر واقع شده است که محیط آرام تری دارد. یک رستوران گیاهی با انواع و اقسام غذاهای بدون گوشت نیز در مجموعه خانه هنرمندان یافت می شود. استیک پنیر رستوران گیاهی تجربه ای متفاوت برای دوست داران پنیر است. همچنین گیاهخوارها می توانند از کباب گیاهی و نیز ساندویچ هایی مانند سوی برگر و هات‌داگ گیاهی و یا انواع متنوعی از پیتزا لذت ببرند.

کافه ای به سبک روفتاپ نیز در طبقه سوم واقع شده است که در آن می توانید غذاهای ایتالیایی و یا نوشیدنی سرد و گرم سفارش بدهید. نمای این کافه رو به پارک است و در شب های سرد زمستان می توانید دور آتش جمع بشوید و قهوه بنوشید و در مورد هنر بحث و تبادل نظر کنید. بیشتر این کافه ها و رستوران ها قیمتی متوسط رو به پایین دارند. با این حال انتخاب های ارزان قیمت نیز در منوی آن ها یافت می شود. اما از آن ها توقع محیطی لوکس با کیفیتی درجه یک نداشته باشید.

موسیقی، سینما، تئاتر به غیر از هنرهای تجسمی رخدادهایی در زمینه موسیقی و نیز هنرهای نمایشی در خانه هنرمندان برگزار می شوند. تالار استاد جلیل شهناز (تالار بتهوون سابق) به غیر از برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه و نیز همایش به اجرای موسیقی اختصاص دارد. بیشتر برنامه های این تالار مجانی و یا ارزان قیمت هستند. همچنین سالن استاد عزت الله انتظامی حامی گروه های نمایشی دانشجویی و جوان است.

اجراهایی خلاق و شجاعانه از ویژگی های آثاری است که در این سالن کوچک به روی صحنه می روند. یکی از آثار حجمی استاد عباس کیارستمی نیز در طبقه دوم خانه هنرمندان ایران به طور دائمی به نمایش گذاشته شده است.

سینماتک خانه هنرمندان

سینماتک یکی از محبوب ترین بخش های خانه هنرمندان برای دوستداران سینما است. در تالار استاد ناصری در هر فصل مجموعه ای متشکل از فیلم های مستقل هنر و تجربه، آثار کلاسیک سینمای ایران و نیز آثار ماندگار سینمای جهان به نمایش گذاشته می شوند. در این سینما می توانید فیلم هایی ساخته اساتیدی چون آلفرد هیچکاک، ژان رنوار و ابراهیم گلستان را با زبان فارسی بر روی پرده سینما ببینید. ممکن است بعضی از این فیلم ها را بارها و بارها دیده باشید، اما دیدن بهترین فیلم های تاریخ در سالن سینما تجربه ای است که تا آخر عمر از یادتان نخواهد رفت. این آثار برای نمایش بر روی پرده سینما ساخته شده اند و نه برای نمایش در صفحه ال سی دی و یا لپ تاپ.

تماشاخانه ایرانشهر

این تماشاخانه را باید یکی از بهترین تماشاخانه های ایران بدانیم که حالا به رقیبی جدی برای تئاتر شهر تبدیل شده است. این روزها بسیاری از گروه های نمایشی ترجیح می دهند آثارشان را در این تماشاخانه به روی صحنه ببرند. به همین دلیل تماشاخانه ایرانشهر واقع در ضلع شرقی پارک هنرمندان شاهد برخی از بزرگ ترین رویدادهای نمایشی کشور است. دو سالن استاد کرمانی و استاد سمندریان در این مجموعه به ارائه آثار فاخر نمایشی می پردازند.

تماشاخانه ی ایرانشهر

اتاق گریم مجهز، امکانات نوری خوب، باندهای صدای با کیفیت، دستگاه مه ساز و سکوهای قابل تنظیم تماشاچیان از جمله دلایلی است که تماشاخانه ایرانشهر را محبوب و معروف کرده است. نزدیکی به فضای خانه هنرمندان از دیگر دلایل رونق این تماشاخانه است. تماشاخانه ایرانشهر با همکاری شهرداری تهران در سال ۱۳۸۸ افتتاح شد تا کیفیت سالن های نمایشی شهر تهران را ارتقا بدهد و در این راه موفق بود.

تماشاخانه ی ایرانشهر

فروشگاه های خانه هنرمندان

در راهروری ورودی رستوران گیاهی خانه هنرمندان یک فروشگاه محصولات گیاهی قرار دارد. در صورت تمایل می توانید محصولاتی مانند سوسیس گیاهی، کالباس گیاهی، کباب گیاهی، پنیر کبابی و یا کیک و شیرینی هایی کاملاً گیاهی را از این فروشگاه خریداری کنید. همچنین یک فروشگاه دائمی کتاب و محصولات فرهنگی در داخل خانه هنرمندان است که به فروش آلبوم های اصلی موسیقی و فیلم های تئاتر می پردازد. مثل بیشتر فروشگاه های مدرن تهران، پیش از خریدن آثار هنری از این فروشگاه می توانید به آن ها گوش دهید تا از کیفیت محصولی که خریداری می کنید مطمئن باشید. این فروشگاه به دلیل اجناسی مانند البسه، کیف دستی، لوازم تزئینی، زیورت آلات و ظروف با استایل هنری محبوبیت دارد.

منبع: https://firoozseir.ir/

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 348 views بار دسته بندی : فرهنگ و هنر تاريخ : 14 فوریه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها